ΠΡΟΣΗΛΥΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΗ: ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕΝΟΣ;
ΠΡΟΣΗΛΥΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΗ:
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕΝΟΣ;
ΣΩΤΗΡΙΟΥ ΛΙΟΣΗ
Και αν για τον ποινικό νομοθέτη έχουν περιχαρακωθεί τα όρια του εγκλήματος του προσηλυτισμού, στον κανονικό νομοθέτη δεν υπάρχει καμιά σχετική αναφορά. Για τους θείους και ιερούς κανόνες των Οικουμενικών και τοπικών συνόδων και των Πατέρων της Εκκλησίας65 οποιαδήποτε διδασκαλία παρεκκλίνει από την ορθόδοξη πίστη είναι κακοδοξία, αίρεση ή πλάνη και καταδικάζεται66. Άλλωστε ο όρος προσηλυτισμός είναι πολύ νεότερος67. Αναφερόμενος στο θέμα αυτό ο Π. Παναγιωτάκος τονίζει ότι η στοιχειοθέτηση του εγκλήματος του προσηλυτισμού είναι κυρίως «δημιούργημα του πολιτειακού νομοθέτου»68 ενώ ο Κ. Ράλλης το τοποθετεί στα πλημμελήματα κατά της πίστης69.
Στο σημείο αυτό είναι χρήσιμο να ασχοληθούμε με δύο όρους: προσηλυτισμός και ιεραποστολή70. Ποια είναι τα όρια του καθενός; Πού τελειώνει η δράση του ενός και πού αρχίζει η δράση του άλλου; Και οι δύο έχουν τον ίδιο στόχο, δηλαδή τη διάδοση ιδεών (θρησκευτικών). Η διαφορά έγκειται στον τρόπο δράσης.
Η ιεραποστολική διδασκαλία αφήνει το άτομο ελεύθερο να αποφασίσει, αν η πίστη που ακούει, διδάσκεται ή μαθαίνει είναι ορθή, ενώ στον προσηλυτισμό το άτομο, για να πειστεί να ακολουθήσει τη διδασκαλία του προσηλυτιστή ως ορθή, καθίσταται θύμα αθέμιτων μέσων, όπως παροχών, μέσων απατηλών, κατάχρησης της απειρίας του ή της εμπιστοσύνης του κ.λπ. Ο προσηλυτισμός μοιάζει περισσότερο με την προπαγάνδα71, η οποία δε χρησιμοποιεί απατηλά μέσα βέβαια, αλλά παρουσιάζει μονόπλευρα, δηλαδή από την πλευρά που τη συμφέρει, τις ιδέες της. Είναι φανερό απ’ όσα πιο πάνω επιγραμματικά αναφέραμε ότι οι έννοιες των όρων προσηλυτισμός και ιεραποστολή είναι σαφώς καθορισμένες.
Το πρόβλημα δημιουργείται στην ερμηνεία των όρων, αλλά και στην προσωπικότητα του προσηλυτιστή ή του ιεραπόστολου, στην πράξη. Και οι δύο ισχυρίζονται ότι εφαρμόζουν την εντολή του Κυρίου: «Πορευθέντες ουν μαθητεύσατε πάντα τα εθνη…»72. Ο καθηγητής Ηλίας Βουλγαράκης, επικαλούμενος το χωρίο «Ίνα η ο Θεός τα πάντα εν πάσιν»73, υποστηρίζει ότι ο σκοπός της ιεραποστολής ταυτίζεται με το σκοπό της «σωτηριολογικής αποστολής του Χριστού, δηλ. της υποταγής των πάντων εις τον Πατέρα»74, και σημειώνει ότι βλέπουμε ιεραπόστολους που ασχολούνται μόνο με έργα φιλανθρωπίας, άλλους με πολιτιστικά και αναπτυξιακά προγράμματα, «άλλους να περιορίζομαι μόνο στο κήρυγμα και να αρνούνται τις υλικές ανάγκες του ανθρώπου. Άλλους πάλι να επιδίδονται στον προσηλυτισμό κ.ο.κ.»15.
Αναφερόμενος στην ειδική ψυχολογία και των δύο, ο Ρωμαιοκαθολικός θεολόγος Yves Congar λέγει: «δια μεν την πρώτην (την Ιεραποστολήν) θα ελέγετο, ότι είναι «ζήλος», δια δε τον δεύτερον (τον Προσηλυτισμόν), ότι είναι «αδιακρισία»76. Κι αυτή η αδιακρισία αγγίζει ορισμένες φορές την ύβρι, από μέρους κυρίως εισαγόμενων βορειοαμερικανικών θρησκευτικών ομάδων, που με αλαζονεία υπερβαίνουν τους ηθικούς νόμους σεβασμού του Έλληνα πολίτη, των ιστορικών και πολιτιστικών του καταβολών. Η λαϊκή ρήση «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα» δε δικαιολογεί τις ενέργειές τους.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
Οι σημειώσεις δεν αναδημοσιεύονται. Όποιος θέλει να ερευνήσει τις πηγές και τις σημειώσεις ας αγοράσει το πολύτιμο αυτό βιβλίο.
Απόσπασμα από το εξαιρετικό βιβλίο:
ΠΡΟΣΗΛΥΤΙΣΜΟΣ – Πεντηκοστιανοί στην Πολεμική Αεροπορία
ΣΩΤΗΡΙΟΥ ΛΙΟΣΗ
Το βιβλίο που δεν πρέπει να λείπει από κανένα σπίτι! Αγοράστε το on line
Βιογραφικό Συγγραφέως
Ὁ Σωτήριος Α. Λιόσης σπούδασε στὴν στρατιωτικὴ σχολὴ Εὐελπίδων καὶ φοίτησε στὶς στρατιωτικὲς σχολὲς Πολέμου Στρατοῦ καὶ Ναυτικοῦ. τὸ ἔτος 1994 παραιτήθηκε ἀπὸ τὸν στρατὸ μὲ τὸν βαθμὸ τοῦ ταξιάρχου, γιὰ νὰ ἀκολουθήσῃ τὴ Θεολογικὴ Ἐπιστήμη. ἦταν πτυχιοῦχος τῆς Νομικῆς Σχολῆς τοῦ ᾿Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης καὶ τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ ᾿Εθνικοῦ καὶ Καποδιστριακοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν. εἶχε ἐπίσης δίπλωμα εἰδικεύσεως (μάστερ) καὶ διδακτορικὸ στὸ κανονικὸ δίκαιο (Θεολογικὴ ᾿Αθηνῶν). ἡ διδακτορικὴ διατριβή του εἶχε θέμα «Λόγοι ἄρσεως τοῦ ἀδίκου στοὺς ἱεροὺς κανόνες σὲ σύγκρισι μὲ τὸν ἑλληνικὸ ποινικὸ κώδικα». ἦταν ἐπίσης διπλωματοῦχος της ἀλβανικῆς γλώσσης τοῦ «Κέντρου σπουδῶν Νοτιοανατολικῆς Εὐρώπης», γνώστης τῆς ἀγγλικῆς, καὶ δόκιμος συγγραφεύς.
Διετέλεσε πρόεδρος ἐπὶ ἑπτὰ χρόνια τοῦ «Συλλόγου μεταπτυχιακῶν φοιτητῶν τοῦ Τμήματος Κοινωνικῆς Θεολογίας τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν», καὶ μέλος τοῦ διοικητικοῦ συμβουλίου (ἀπὸ τὴν θέσι τοῦ ταμία) τῆς «Ἑλληνικῆς ἑταιρίας Θυματολογίας». κατὰ τὴν διάρκεια τῆς ἐνόπλου ὑπηρεσίας του εἶχε τιμηθῆ μὲ στρατιωτικὰ παράσημα.
᾿Εξίσου καλὰ ὑπηρετοῦσε καὶ τὴν ψαλτικὴ τέχνη καὶ ἐπιστήμη, καθὼς ἦταν διπλωματοῦχος τοῦ Ἑλληνικοῦ ᾨδείου Ἀθηνῶν στὴν «βυζαντινὴ» ἐκκλησιαστικὴ Μουσική. γιὰ ἕνα διάστημα ἦταν λαμπαδάριος τοῦ πανιέρου ναοῦ τῆς «᾿Αναστάσεως» ᾿Ιεροσολύμων, γι᾿ αὐτὸ καὶ τιμήθηκε μὲ τὸ ὀφφίκιο τοῦ «σταυροῦ τοῦ παναγίου τάφου» καὶ μὲ τὸ χρυσὸ μετάλλιο «τῆς Μητρὸς τῶν Ἐκκλησιῶν τὸ ἱδρυθὲν ἐπὶ τῷ ἐορτασμῷ τῆς 1500ῆς ἐπετείου» τοῦ πατριαρχείου ᾿Ιεροσολύμων. κατὰ καιροὺς ἐπίσης διακόνησε στὸ ἀναλόγιο διαφόρων ναῶν τῶν ᾿Αθηνῶν.
᾿Εκοιμήθη ἐν Κυρίῳ στὶς 11 αὐγούστου 2011.
Πηγή βιογραφικού: |
Αντιαιρετικόν Εγκόλπιον www.egolpion.com
5 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2012
Read more: http://www.egolpion.com/ierapostoli_prosilitismos.el.aspx#ixzz2lt64YN88
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου