«ΕΙΝΑΙ ΑΙΡΕΣΗ Ο ΠΑΠΙΣΜΟΣ;» (Παναγιώτη Σημάτη, Θεολόγου)alopsis
(Εκδόσεις "ΤΗΝΟΣ")
Το Filioque αποτελεί άραγε αιρετική δοξασία και ο Παπισμός είναι αίρεση; Γνωρίζω πως στο ανωτέρω ερώτημα επίσημα εκκλησιαστικά χείλη ή απαντούν πως το θέμα είναι θεολογούμενο ή αρνούνται να υποστηρίξουν ευθέως ότι αποτελεί αίρεση.
Κι όμως είναι σταθερή η θέση των Πατέρων της Εκκλησίας πως το Filioque είναι αίρεση, θέση που απορρέει από την εκπεφρασμένη αποκάλυψη και διδασκαλία του ίδιου του Κυρίου, ο οποίος κατά τον Άγιο και Μέγα Φώτιο «δυο φορές είπε πως το Αγιο Πνεύμα εκπορεύεται μόνο από τον Πατέρα», επειδή κάποιοι αιρετικοί στο μέλλον θα παραποιούσαν τους λόγους Του. Και είναι επίσης γνωστό στους θεολόγους, πως η περί πρωτείου και «περί Filioque διδασκαλία της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας έχουν άμεσον ή έμμεσον αιτιολογικήν σχέσιν προς πάσας σχεδόν τας μετά το σχίσμα επισημανθείσας διαφοροποιήσεις εις την θεολογίαν της Δύσεως».
Γνωρίζω, ότι για τον πολύ κόσμο η εξέταση αυτών των θεμάτων θεωρείται σχολαστικισμός. Για όσους γνωρίζουν όμως τη θεολογία της Εκκλησίας μας, το θέμα αυτό δεν αποτελεί παρονυχίδα, αλλά είναι θέμα ζωτικό, αφού για την Ορθόδοξη Εκκλησία τα Δόγματα και οι Κανόνες έχουν σωτηριολογικό και θεραπευτικό ρόλο και δεν είναι ιδεολογικές ωραιολογίες ούτε θεωρητικές ή φιλοσοφικές προτάσεις και αναζητήσεις. Γι’ αυτό, και το μεγάλο ενδιαφέρον της Εκκλησίας για την απόλυτη πιστότητα στα Δόγματα, δεν δηλώνει στενοκεφαλιά και συντηρητισμό, όπως κάποιοι εκκοσμικευμένοι χριστιανοί νομίζουν.
Ως εκ τούτου θεωρώ χρήσιμο να υπάρξει ένα βοήθημα, που να συγκεντρώνει όλες τις επ’ αυτού του θέματος επίσημες ορθόδοξες καταγραφές.
(Απόσπασμα από την Εισαγωγή)
(Εκδόσεις "ΤΗΝΟΣ")
Το Filioque αποτελεί άραγε αιρετική δοξασία και ο Παπισμός είναι αίρεση; Γνωρίζω πως στο ανωτέρω ερώτημα επίσημα εκκλησιαστικά χείλη ή απαντούν πως το θέμα είναι θεολογούμενο ή αρνούνται να υποστηρίξουν ευθέως ότι αποτελεί αίρεση.
Κι όμως είναι σταθερή η θέση των Πατέρων της Εκκλησίας πως το Filioque είναι αίρεση, θέση που απορρέει από την εκπεφρασμένη αποκάλυψη και διδασκαλία του ίδιου του Κυρίου, ο οποίος κατά τον Άγιο και Μέγα Φώτιο «δυο φορές είπε πως το Αγιο Πνεύμα εκπορεύεται μόνο από τον Πατέρα», επειδή κάποιοι αιρετικοί στο μέλλον θα παραποιούσαν τους λόγους Του. Και είναι επίσης γνωστό στους θεολόγους, πως η περί πρωτείου και «περί Filioque διδασκαλία της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας έχουν άμεσον ή έμμεσον αιτιολογικήν σχέσιν προς πάσας σχεδόν τας μετά το σχίσμα επισημανθείσας διαφοροποιήσεις εις την θεολογίαν της Δύσεως».
Γνωρίζω, ότι για τον πολύ κόσμο η εξέταση αυτών των θεμάτων θεωρείται σχολαστικισμός. Για όσους γνωρίζουν όμως τη θεολογία της Εκκλησίας μας, το θέμα αυτό δεν αποτελεί παρονυχίδα, αλλά είναι θέμα ζωτικό, αφού για την Ορθόδοξη Εκκλησία τα Δόγματα και οι Κανόνες έχουν σωτηριολογικό και θεραπευτικό ρόλο και δεν είναι ιδεολογικές ωραιολογίες ούτε θεωρητικές ή φιλοσοφικές προτάσεις και αναζητήσεις. Γι’ αυτό, και το μεγάλο ενδιαφέρον της Εκκλησίας για την απόλυτη πιστότητα στα Δόγματα, δεν δηλώνει στενοκεφαλιά και συντηρητισμό, όπως κάποιοι εκκοσμικευμένοι χριστιανοί νομίζουν.
Ως εκ τούτου θεωρώ χρήσιμο να υπάρξει ένα βοήθημα, που να συγκεντρώνει όλες τις επ’ αυτού του θέματος επίσημες ορθόδοξες καταγραφές.
(Απόσπασμα από την Εισαγωγή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου